Sinds de ingebruikneming dit jaar houdt de Fyra-trein de gemoederen bezig. Het vehikel van Italiaanse makelij blijkt minder betrouwbaar dan gehoopt. Nadat grote verontwaardiging in de media is ontstaan over het Fyra-fiasco en de Tweede Kamer - eufemistisch gesteld - niet te spreken was over de gang van zaken lijkt er nu een volgend hoofdstuk aangebroken in het hoofdpijndossier van de hogesnelheidstrein. In de Italiaanse krant Corriere della Sella wordt dinsdag gemeld dat Giuseppe Orsi, topman van Finmeccanica, verdacht wordt omkoping bij de verkoop van 12 helikopters aan India. Finmeccanica is eigenaar van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-trein. De verdachte topman zou opdracht gegeven hebben om steekpenningen te betalen bij de verkoop van twaalf Augusta Westland-gevechtshelikopters. Opvallend is overigens dat de helikopters december vorig jaar zouden worden geleverd, maar Italië vooralsnog niet hebben verlaten. Ook hier lijken enige steekjes te zijn gevallen in het productieproces. Of de mogelijke strafzaak tegen Orsi invloed heeft op kwestie Fyra is niet duidelijk. Het roept in ieder geval de vraag op of AnsaldoBreda bij de verkoop van de treinen aan Nederland heeft geprobeerd de aankoop middels omkoping te bespoedigen. Vooralsnog zijn daar echter geen aanwijzingen voor, maar deze vraag zal ongetwijfeld ter sprake komen in de (politieke) afwikkeling van het Fyra-debacle.